کد مطلب:303567 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:123

سوغات خداوند تعالی برای عروس نمونه اسلام
در خبر است كه در شب زفاف حضرت زهرا علیهاسلام جبرئیل با گروهی از فرشتگان از آسمان به زمین فرود آمد بهدیه فی سلة من السماء وفیها كعك و موز و زبیب فقال: هذه هدیه من الله لعلی و فاطمه [1] و جبرئیل قلب من یده سفر جلة فشقها نصفین و اعطی علیاً نصفاً و فاطمة نصفاً و قال: هذه هدیه من الجنة لكما. [2] .

هدیه جبرئیل سبدی مملو از نان و خرما و مویز بهشتی بود. گفت:

این سوغات، هدیه خداوند است برای علی و فاطمه علیهاالسلام.

و در دست جبرئیل یك عدد بِه بود آن را با دست خود دونیم كرد نیمی را به علی و نصف دیگرش را به فاطمه داد و گفت: این نیز سوغات بهشت است مخصوص شما عروس و داماد و نیز جبرئیل حله ای از بهشت برای حضرت زهرا علیهاسلام آورد كه قیمت آن بهای تمامت دنیا بود چون آن بانو آن جامه را پوشید زنان حاضر در حیرت شده و گفتند ای دختر رسول خدا این جامه را از كجا تهیه فرموده اید؟ فرمود: از نزد خدا به من هدّیه شده است.

و نیز در خبر است كه روزی حضرت زهرا (س) بر پدرش رسول خدا(ص) وارد شد و می گریست. رسول خدا (ص) دست بر سراو نهاد و فرمود: مایكبیك لا ابكی الله عینك یا حوریه. چرا گریه می كند؟ ای حوریه، خدا چشمت را نگریاند. عرض كرد: بعضی از زنان مدینه به من طعنه زده و گفتند: محمد دختر خود را به فقیرترین مرد قریش تزویج نموده است. رسول خدا (ص) فرمود: والله یابنیه ما زوجتك و لكن الله زوجك من علی. دخترجان به خدا من تو را به علی تزویج نكردم بلكه خداوند تو را به علی داد. همانا بسیار كس آمدند به خواستگاریت من نپذیرفتم و امر تو را به خدا سپردم تا این كه بعد از نماز صبح جمعه جبرئیل آمد و گفت: خدا بین مردان، علی را و بین زنان فاطمه را برگزیده است و فاطمه را (در آسمانها) به علی تزویج نموده است.

در این موقع فاطمه سر برداشت و تَبَّسَمْت بعد بكائها، بعد از گریه اش خندید و گفت رضیت بمارضی الله و رسوله. راضیم به آنچه كه خدا و رسولش راضی است. [3] هدیه مؤلف این كتاب به حضرت زهرا علیهاسلام.


[1] رياحين الّشريعه، ج 103/1.

[2] ناسخ التواريخ، شرح زندگاني حضرت فاطمه عليهاسلام ج 69/1.

[3] همان / 70-71.